Білім беру ұйымының инклюзивтік мәдениеті: түсіну және қалыптастыру тәсілдері.
педагог-психолог
Молоткова, Е. В.
Ақмола облысы, Бурабай ауданы, Қатаркөл а. ауылшаруашылық колледжі
Қазіргі уақытта инклюзивті білім берудің зерттеу алаңы белсенді қалыптасып, өз рәсімдеуін алады. Инклюзивтік білім беру заманауи зерттеулердің маңызды бағыттарының бірі болып табылады. Білім беру кеңістігіндегі инклюзивті мәдениетті зерттеу әрбір білім беру ұйымына таралады. Мониторинг жүргізу арқылы келесі мәселелерді қарастыруға болады: инклюзивті мәдениет, инклюзивті саясат, жалпы мемлекетте, сондай-ақ әрбір белгілі бір білім беру кеңістігінде, мектепке дейінгі, мектеп, ТжКБ және жоғары оқу орындарында инклюзивті білім беруді дамыту мәселелері мен жолдары.
Ғалымдар "инклюзивтік мәдениет"ұғымын әртүрлі түсіндіруде. Бұл:
1) оқыту мәдениеті, яғни сабақта өзін-өзі ұстау ережелерін меңгеру, әдістерді меңгеру, білімді меңгеру және т. б.
2) инклюзивті құндылықтарды қолдауды қамтамасыз етуге бағытталған жалпы мәдениеттің бір бөлігі, оның жоғары деңгейі жалпы инклюзивті процесінің тиімділігін арттыруға ықпал етеді;
3) жанжалды жағдайларды болдырмауға және процестің әрбір қатысушысына ықтимал зиян келтіруге мүмкіндік беретін отбасы мен оқу орнының өзара тәуелді қатынастарын дамытуға ықпал ететін сенімнің бірегей микроклиматы;
4) енгізілетін модификациялар белгілі бір оқу орнының қажеттіліктеріне бейімделген және оның жалпы құрылымына органикалық өрілген ерекше инклюзивті ахуал, сондай-ақ педагогтарға әкімшілік тарапынан да, басқа педагогтар тарапынан да түрлі қолдау алу мүмкіндігі берілген, көптеген қайшылықтардың туындау қаупін төмендетуге мүмкіндік береді.;
5) инклюзивті білім беру мақсаттарына сәйкес жоғары нәтижелерге қол жеткізу мүмкіндігін қамтамасыз ете отырып және педагогикалық қоғамдастық пен жалпы қоғамды үздіксіз жетілдіруді сақтауды, қабылдауды, ынтымақтастықты және ынталандыруды қамтамасыз ете отырып, қажеттіліктің әр алуандығы құпталатын, қолдайтын, жинақталатын инклюзивті қоғам мәдениетін құру үшін іргелі негіз.
Инклюзивті білім беруді практикалушы және дамытушы мұғалімнің іс-әрекетінде ең үлкен мәселе болып табылады.:
1) оқыту мәдениеті, яғни ҚББ студенттерімен жұмыс істеу және мінез-құлық ережелерін меңгеру, әдістерді меңгеру, білімді меңгеру және т. б.;
2) білім беру мекемесінде мінез-құлық нормаларын, ересектермен қарым-қатынас нормаларын меңгеруді, бала бақшада немесе мектепте, ЖОО колледжінде балаға тән рөлдерді қабылдауды білдіретін күтім мәдениеті;
3) құрдастарының мәдениеті, яғни балалар ұжымында басым балалар мен жасөспірімдер тобының тілін білуі, құрдастарымен қарым-қатынас жасауға қажетті еркіндік пен дербестіктің болуы және т. б.
Білім беру ұйымында инклюзивтік мәдениетті қалыптастыру зерттеушілермен және практиктермен инклюзияның негізінде шешілетін міндет ретінде қарастырылады және оған әралуандықты құрметтеу, айырмашылықтарға төзімділік, ынтымақтастық, әрбір адамның жетістіктерін көтермелеу құндылықтарын қабылдау кіреді.
Аталған компоненттерді қалыптастыру үшін педагогикалық және психологиялық ресурстардың кең спектрін пайдалану маңызды. Педагогикалық ұжым саласында да, студенттердің өз саласында да бар. Бұл контексте инклюзияның адам қажеттіліктері мен құндылықтарының алуан түрлілігі кедергі келтірмейтін, әр студенттің ЖБП-мен дамуының табыстылығына ықпал ететін орта жасайтын шаралар, рәсімдер, бағдарламалар, ережелер мен іс-әрекеттер жүйесі ретінде түсіндірілуін келтіру орынды.
Инклюзивті ұйымдастыру мәдениетін дамыту проблемасы мемлекеттік және мемлекеттік емес мекемелер, сервистер, бизнес-құрылымдар және коммерциялық емес ұйымдар үшін өзекті болып табылады. Балабақшалар, мектептер, жоғары оқу орындары ҚР заңнамасына сәйкес білім беру ұйымдары болып табылады. Сондықтан үш деңгейде инклюзивті корпоративтік мәдениетті қалыптастыру жөніндегі ұсыныстарды пайдалануға болады. Жер бетінде ұйымның барлық қызметкерлері мен клиенттеріне қол жетімді ақпараттық материалдар: плакаттар, буклеттер, брошюралар, вебсайттар бар. Қолдау көрсетілетін құндылықтар деңгейінде ұжымдық қалыптасатын ұйымдастыру мәдениетін қалыптастыру маңызды, мұнда жалпы түсіну мен қажеттілік пен инклюзияға бағытталған ұйымдастырушылық кеңес беру мен тренингтер көмектесе алады.